Mikroben im Bienenstock

biene1.0

Re: Mikroben im Bienenstock

Beitragvon biene1.0 » Di 10. Mai 2016, 16:45

Hallo,
keine Zeit übrig, aber ...
Ja was ist drinnen? Was ist draußen?
Ich kann nur auf das schauen was ich vor mir habe. Z. Z. ist das der Rest eines starken Volkes vom vergangenen Jahr.
Warum ist das Volk so schwach geworden? Warum kommt es nicht in die Gänge? :o
"Das Problem steht hinter der Beute!" Das allein kann es aus obigen Zusammenhängen heraus aber auch nicht sein.
Es sind also auch ander Gründe, die aus einzelnen Fehlern "hinter der Zarge" ein umfassendes Problem werden lassen. :oops:
Wie wird das aus langjähriger Erfahrung heraus gesehen?
Gruß
Harald
"Der Mensch beherrscht die Natur, bevor er gelernt hat, sich selbst zu beherrschen."
Albert Schweitzer

zaunreiter
Administrator

Beitragvon zaunreiter » Do 4. Aug 2016, 09:06

Impact of vertebrate probiotics on honeybee yeast microbiota and on the course of nosemosis
ANETA A. PTASZYŃSKA, GRZEGORZ BORSUK*, WIESŁAW MUŁENKO, JOANNA WILK
DOI: 10.21521/mw.5534 Med. Weter. 2016, 72 (7), 430-434 Praca oryginalna Original paper
https://www.researchgate.net/profile/An ... 20eb49.pdf
Cogito ergo summ.
Ich summe, also bien ich.

biene1.0

Beitragvon biene1.0 » Do 4. Aug 2016, 22:51

Hallo,
da ich des Englischen nicht mächtig bin kann ich mit den englischen Texten nichts anfangen.
Doch eure Begeisterung über das was da geschrieben wird macht mir Hoffnung.
EM ist überwiegend Milchsäurbacterien. Kanne Brottrunk ist milchsauer vergorenes Brot. In den Bienenstöcken leben Milchsäurebacterien.
Bis dahin alles klar! Steht aber noch das WIE? aus. Wie besiedeln wir die Beuten mit positiv wirkenden MO? Oder müssen wir das garnicht! Bringen die Bienen die MO von den Pflanzen mit? Und welche sind das? Nur Milchsäurebacterien? Wenn ja, welche sind es? In den Artikeln sind ja spezielle genannt. Wo kommen diese vor?
Was vernichten wir jährlich mit den Säuren zur Varroabekämpfung (ätzende Wirkung, pH-Wert)? Liefern diese Artikel Antworten?
Genug gefragt!
Ein schönes Wochenende wünscht
Harald
"Der Mensch beherrscht die Natur, bevor er gelernt hat, sich selbst zu beherrschen."
Albert Schweitzer

zaunreiter
Administrator

Beitragvon zaunreiter » Do 4. Aug 2016, 23:11

Hallo Harald,

gerade der zuletzt verlinkte Artikel zeigt, daß vom Menschen zugesetzte/zugefütterte Mikroben nicht immer gut sind. Also schlecht, wenn man die doppelte Verneinung rausnimmt. Den Kanne Brottrunk also lieber selber trinken oder sicherheitshalber direkt auf den Kompost. :P

Alles interessante und berechtigte Fragen, die wir hier zum Teil ja auch schon diskutiert haben. Ich glaube, wir müssen ein Umfeld schaffen – ein Milieu – in dem die den Bienen förderlichen Mikroben gut gedeihen. Nicht zu viel und nicht zu wenig CO2 und Sauerstoff. Der richtige Säuregehalt. Die richtige Nahrung, giftfreie Nahrung. Das Ermöglichen von Verhalten, daß die Mikroben im Bienenstock fördert. Wie zum Beispiel die Bildung einer Bienentraube (Wintertraube, Schwarztraube, Bautraube...), von der bekannt ist, daß die Traubenbildung die Anzahl der Mikrobenarten zwar reduziert, aber die übrig bleibenden Mikroben konsolidiert. Und so weiter.

Wichtiger als die Mikroben sind das Nährmedium und die Umwelt der Mikroben, in diesem Fall der Bienenstock.
Cogito ergo summ.

biene1.0

Beitragvon biene1.0 » Fr 5. Aug 2016, 23:19

Hallo Bernhard,
den Kanne Brottrunk habe ich nur mit angeführt, weil in der Gartenszene viel darüber geredet und geschrieben wird - Kompost, Vergären von Pflnzen und, und, und...
Ich denke: Häufige Veränderungen der "klimatischen Verhältnisse" sind unnatürlich und damit schädlich. Die Beute muss in jeder Wettersituation in ihrem Inneren ein ausgeglichenes Klima bei geringem Aufwand ermöglichen. Offene Böden tragen sicher nicht dazu bei.Oder? Ich benutze keine.
Hier sollten mehr Erfahrungen oder Auswertungen von wissenschaftlichen / Praxisbeiträgen dargestellt werden.
hofft
Harald
Albert Schweitzer

zaunreiter
Administrator

Beitragvon zaunreiter » Mi 9. Nov 2016, 02:01

In dieser Arbeit wurde gefunden, daß die übermäßige Präsenz der Bakteriengattung Arsenophonus ein Indikator für einen schlechten Gesundheitszustand ist.

Identifying Bacterial Predictors Of Honey Bee Health

http://www.sciencedirect.com/science/ar ... 1116301768

Giles E. Budge, Ian Adams, Richard Thwaites, Stéphane Pietravalle, Georgia C. Drew, Gregory D.D. Hurst, Victoria Tomkies, Neil Boonham, Mike Brown, Identifying bacterial predictors of honey bee health, Journal of Invertebrate Pathology, Available online 3 November 2016, ISSN 0022-2011, http://dx.doi.org/10.1016/j.jip.2016.11.003.
(http://www.sciencedirect.com/science/ar ... 1116301768)

Abstract:
Non-targeted approaches are useful tools to identify new or emerging issues in bee health. Here, we utilise next generation sequencing to highlight bacteria associated with healthy and unhealthy honey bee colonies, and then use targeted methods to screen a wider pool of colonies with known health status. Our results provide the first evidence that bacteria from the genus Arsenophonus are associated with poor health in honey bee colonies. We also discovered Lactobacillus and Leuconostoc spp. were associated with healthier honey bee colonies. Our results highlight the importance of understanding how the wider microbial population relates to honey bee colony health.
Keywords: probiotic; symbiont; microbiome
Cogito ergo summ.

zaunreiter
Administrator

Beitragvon zaunreiter » Sa 3. Feb 2018, 16:02

Impact of beneficial bacteria supplementation on the gut microbiota, colony development and productivity of Apis mellifera L.

D. Alberoni Related information1Department of Agricultural Science, University of Bologna, Viale Fanin 44, 40127 Bologna, Italy
, L. Baffoni Related information1Department of Agricultural Science, University of Bologna, Viale Fanin 44, 40127 Bologna, Italy
, F. Gaggìa Related information1Department of Agricultural Science, University of Bologna, Viale Fanin 44, 40127 Bologna, Italy
*Corresponding author: francesca.gaggia@unibo.it
, P.M. Ryan Related information2Teagasc Food Research Centre, Moorepark, Fermoy, Co. Cork, Ireland
3APC Microbiome Institute, University College Cork, Co. Cork, Ireland
, K. Murphy Related information2Teagasc Food Research Centre, Moorepark, Fermoy, Co. Cork, Ireland
, P.R. Ross Related information2Teagasc Food Research Centre, Moorepark, Fermoy, Co. Cork, Ireland
, C. Stanton Related information2Teagasc Food Research Centre, Moorepark, Fermoy, Co. Cork, Ireland
, D. Di Gioia Related information1Department of Agricultural Science, University of Bologna, Viale Fanin 44, 40127 Bologna, Italy
*Corresponding author: francesca.gaggia@unibo.it
Beneficial Microbes: 0 (0) - Pages: 1 - 10

https://doi.org/10.3920/BM2017.0061

http://www.wageningenacademic.com/doi/a ... M2017.0061

Abstract
Honey bees are important pollinators of several crops and ecosystems, having a great ecological and economic value. In Europe, the restricted use of chemicals and therapeutic agents in the beekeeping sector has stimulated the search for natural alternatives with a special focus on gut symbionts. The modulation of the gut microbiota has been recognised as a practical and successful approach in the entomological field for the management of insect-related problems. To date, only a few studies have investigated the effect of bacterial supplementation on the health status of colonies, colony productivity and gut symbionts. To this purpose, a preparation of sugar syrup containing bifidobacteria and lactobacilli isolated from bee gut was sprayed on the frames of an apiary located in open field once a week for four weeks. Treated and control hives were monitored for two months for brood extension, honey and pollen harvest. The presence of beneficial gut microorganisms within bee gut was investigated with denaturing gradient gel electrophoresis and next generation sequencing. The administered bacteria led to a significant increase of brood population (46.2%), pollen (53.4%) and harvestable honey in honey supers (59.21%). Analysis of the gut microbiota on the new generation of bees in treated hives showed an increase in relative abundance of Acetobacteraceae and Bifidobacterium spp., which are known to be involved in bee nutrition and protection.
Cogito ergo summ.

KMP

Beitragvon KMP » So 4. Feb 2018, 00:32

zaunreiter hat geschrieben:Impact of beneficial bacteria supplementation on the gut microbiota, colony development and productivity of Apis mellifera L.
[...]
The administered bacteria led to a significant increase of brood population (46.2%), pollen (53.4%) and harvestable honey in honey supers (59.21%). Analysis of the gut microbiota on the new generation of bees in treated hives showed an increase in relative abundance of Acetobacteraceae and Bifidobacterium spp., which are known to be involved in bee nutrition and protection.

Eine beträchtliche(!) Steigerung mit Bezug auf Brut, Pollen und Honigernte. (Danke für den Beitrag.)

-K
Kevin Pfeiffer - Kleinimker seit 2012

zaunreiter
Administrator

Beitragvon zaunreiter » Do 8. Feb 2018, 17:50

Longitudinal Effects of Supplemental Forage on the Honey Bee (Apis mellifera) Microbiota and Inter- and Intra-Colony Variability

Jason A. RothmanMark J. CarrollWilliam G. MeikleKirk E. AndersonQuinn S. McFrederickEmail author
Microbial Ecology, pp 1–11
Invertebrate Microbiology
First Online: 03 February 2018

Abstract
Honey bees (Apis mellifera) provide vital pollination services for a variety of agricultural crops around the world and are known to host a consistent core bacterial microbiome. This symbiotic microbial community is essential to many facets of bee health, including likely nutrient acquisition, disease prevention and optimal physiological function. Being that the bee microbiome is likely involved in the digestion of nutrients, we either provided or excluded honey bee colonies from supplemental floral forage before being used for almond pollination. We then used 16S rRNA gene sequencing to examine the effects of forage treatment on the bees’ microbial gut communities over four months. In agreement with previous studies, we found that the honey bee gut microbiota is quite stable over time. Similarly, we compared the gut communities of bees from separate colonies and sisters sampled from within the same hive over four months. Surprisingly, we found that the gut microbial communities of individual sisters from the same colony can exhibit as much variation as bees from different colonies. Supplemental floral forage had a subtle effect on the composition of the microbiome during the month of March only, with strains of Gilliamella apicola, Lactobacillus, and Bartonella being less proportionally abundant in bees exposed to forage in the winter. Collectively, our findings show that there is unexpected longitudinal variation within the gut microbial communities of sister honey bees and that supplemental floral forage can subtly alter the microbiome of managed honey bees.

https://link.springer.com/article/10.10 ... 018-1151-y
Cogito ergo summ.

zaunreiter
Administrator

Beitragvon zaunreiter » Di 13. Feb 2018, 13:14

The role of the gut microbiome in health and disease of adult honey bee workers

Kasie Raymann, , Nancy A. Moran

https://doi.org/10.1016/j.cois.2018.02.012

Highlights
•The honey bee gut microbiome contains 5 core bacterial species mainly in hindguts.
•This core microbiome is implicated in nutrition and development of adult workers.
•Bee guts often contain low numbers of potential pathogens such as Serratia species.
•Gut dysbiosis is associated with pathogen invasion and higher mortality.
•Antibiotics disrupt the healthy microbiome, and may elevate disease susceptibility.

Abstract
The role of the gut microbiome in animal health has become increasingly evident. Unlike most other insects, honey bees possess a highly conserved and specialized core gut microbiome, which consists of nine bacterial species and is acquired mostly through social transmission. Five of these species are ubiquitous in honey bees and are also present in bumble bees. Recent studies have shown that the bee gut microbiome plays a role in metabolism, immune function, growth and development, and protection against pathogens. Disruption of the gut microbiome has also been shown to have detrimental effects on bee health. Overall, evidence suggests that the gut microbiome plays an important role in bee health and disease.

Current Opinion in Insect Science 2018, 26:xx–yy 2214-5745/Published by Elsevier Inc.
https://www.sciencedirect.com/science/a ... 4517301761
Cogito ergo summ.

Zurück zu „Sonstiges“